Statut Stowarzyszenia Tynkarzy Dolnośląskich
z siedzibą we Wrocławiu
Rozdział 1. Informacje podstawowe
§ 1
Stowarzyszenie Tynkarzy Dolnośląskich jest organizacją zrzeszającą osoby fizyczne lub prawne prowadzące działalność gospodarczą w dziedzinach budowlano – wykończeniowych, związanych z tynkowaniem.
§ 2
- Stowarzyszenie Tynkarzy Dolnośląskich, zwane dalej „Stowarzyszeniem” posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej: STD.
§ 3
- Siedzibą Stowarzyszenia i jego władz jest miasto Wrocław, a terenem jego działania obszar Województwa Dolnośląskiego.
- W przypadku gdy wymaga tego realizacja celów statutowych, Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami kraju, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Stowarzyszenie ma prawo powoływania oddziałów terenowych, obejmujących zasięgiem działania obszar jednego lub kilku powiatów. Oddziały mogą posiadać osobowość prawną.
§ 4
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o podobnych celach.
§ 5
Stowarzyszenie ma prawo używać własnego godła i pieczęci.
Rozdział 2. Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji
§ 6
Celami Stowarzyszenia jest działalność:
- naukowo-techniczna w dziedzinie związanej z wykonawstwem robót budowlanych zakresie tynkowania ścian,
- oświatowa polegająca na upowszechnianiu nowych technologii, nowoczesnych metod organizacji, finansowania i realizacji projektów inwestycyjnych w dziedzinie związanej z wykonawstwem robót budowlanych zakresie tynkowania ścian,
- popularyzatorska w zakresie upowszechniania, ujednolicania i powszechnego stosowania norm branżowych i polskich norm związanych z wykonawstwem robót budowlanych zakresie tynkowania ścian,
- w zakresie wypracowania i powszechnego stosowania jednolitych, wysokich standardów wykonawstwa robót budowlanych w zakresie tynkowania,
- wzajemna pomoc członkom Stowarzyszenia,
- wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz rozwoju branży budowlanej w sektorze robót wykończeniowych w zakresie tynkowania
§ 7
Sposoby realizacji celów Stowarzyszenia:
- działania na rzecz rozwoju technologii budowlano – wykończeniowej w zakresie tynkowania ścian,
- działania na rzecz standaryzacji przepisów budowlanych oraz zmian istniejących i tworzenia nowych przepisów prawnych w dziedzinie budowlano – wykończeniowej związanej z tynkowaniem ścian,
- działania na rzecz wdrożenia polskiej normy na wykonanie i odbiór maszynowych tynków gipsowych,
- działalność szkoleniowa mająca na celu pozyskanie nowych kandydatów do zawodu tynkarza oraz uzupełnienie braków, jakie występują na rynku pracy w tym zawodzie,
- współpraca ze szkołami budowlanymi na terenie Województwa Dolnośląskiego mająca na celu przeprowadzenie szkoleń z zakresu technologii wykonywania tynków gipsowych,
- podejmowanie starań o wprowadzenie do polskiego systemu edukacji kursów na czeladnika i mistrza o profilu tynkarza
- współpraca z producentami i dystrybutorami materiałów budowlanych w celu osiągnięcia wysokiej jakości i minimalizacji kosztów wytwarzania,
- wydawanie publikacji gazet i czasopism mających na celu informowanie o działalności Stowarzyszenia, reklamowanie firm członkowskich, wspieranie Stowarzyszenia w poszukiwaniu nowych Członków i Sponsorów
- organizowanie i prowadzenie na rzecz członków Stowarzyszenia doradztwa prawnego, ekonomicznego, technicznego i organizacyjnego,
- współpraca z organami administracji państwowej i samorządowej w celu rozwoju działalności budowlano – wykończeniowej w zakresie tynkowania oraz zwiększenia jej dostępności dla jak największej rzeszy obywateli,
- współpraca z innymi stowarzyszeniami i organizacjami krajowymi w kwestiach związanych z rozwojem działalności budowlano – wykończeniowej w zakresie tynkowania,
- współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi,
- udział w pracach organizacji międzynarodowych,
- organizowanie krajowych i międzynarodowych wystaw, seminariów, targów, szkoleń związanych z dziedziną budowlano – wykończeniową w zakresie tynkowania
Rozdział 3. Członkostwo w Stowarzyszeniu
§ 8
Członkiem Stowarzyszenia może być:
- każdy obywatel Rzeczypospolitej Polskiej mający pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych, prowadzący działalność gospodarczą w branży budowlano – wykończeniowej w zakresie tynkowania, bądź posiadający szczególną wiedzę w tej dziedzinie, posiadający miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Województwa Dolnośląskiego.
- Osoba prawna mająca siedzibą na terenie Województwa Dolnośląskiego, której przedmiotem działalności jest prowadzenie robót budowlanych w zakresie tynkowania,
§ 9
- O przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia decyduje Zarząd w formie uchwały, na podstawie pisemnej deklaracji kandydata, posiadającego rekomendacje jednego członka Stowarzyszenia.
- Od odmowy przyjęcia w poczet członków zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania członków Stowarzyszenia, którego decyzja w tym przedmiocie jest ostateczna.
§ 10
Członek Stowarzyszenia posiada:
- czynne i bierne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia,
- prawo uczestnictwa we wszystkich formach statutowej działalności Stowarzyszenia.
- prawo zgłaszania wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia.
- prawo zaskarżenia uchwał lub decyzji władz Stowarzyszenia w sprawach członkowskich w terminie 14 dni od dnia ich podjęcia, o ile Statut nie stanowi inaczej, w trybie określonym w niniejszym Statucie.
§ 11
Każdy członek Stowarzyszenia jest obowiązany:
- przestrzegać postanowień Statutu Stowarzyszenia, uchwał, zarządzeń, regulaminów władz Stowarzyszenia,
- aktywnie uczestniczyć w realizacji celów Stowarzyszenia,
- sumiennie wykonywać zadania, które mu zostaną powierzone przez władze Stowarzyszenia.
- regularnie uiszczać składki członkowskie i inne opłaty uchwalone przez uprawnione władze Stowarzyszenia.
§ 12
Członkostwo nie może być przenoszone czy przekazywane.
§ 13
- Utrata członkostwa może nastąpić przez skreślenie lub wykluczenie członka Stowarzyszenia.
- Skreślenia z listy członków Stowarzyszenia dokonuje Zarząd w następujących przypadkach:
- rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,
- nie usprawiedliwionego zalegania przez członka, mimo pisemnego upomnienia, z opłatą składek za okres przekraczający 6 miesięcy,
- całkowitego braku aktywności członka przez okres przekraczający 12 miesięcy,
- śmierci członka lub utraty zdolności do czynności prawnych,
- utraty osobowości prawnej przez członka.
- Wykluczenie członka Stowarzyszenia dokonuje Zarząd w następujących wypadkach:
- prowadzenia działalności rażąco sprzecznej z niniejszym statutem,
- popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka Stowarzyszenia lub godzi w dobre imię Stowarzyszenia.
- Przed podjęciem uchwały w sprawach określonych w ust. 2 pkt. 1 i 2 i w ust. 3 Zarząd umożliwia członkowi złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu Zarządu.
- W stosunku do osób wchodzących w skład Zarządu decyzję o wykluczeniu podejmuje Komisja Rewizyjna.
- Od uchwały Zarządu w sprawie, o której mowa w ust. 2 pkt. 1 i 2 i ust. 3 oraz od uchwały Komisji Rewizyjnej przewidzianej w ust. 5 członek Stowarzyszenia może odwołać się w terminie 14 dni od podjęcia uchwały lub powzięcia o niej wiadomości, do Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
Rozdział 4. Władze Stowarzyszenia
§ 14
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Wyboru i powoływania członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej dokonuje się spośród członków Stowarzyszenia w głosowaniu jawnym.
§ 15
- Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków tych władz, chyba że przepisy Statutu stanowią inaczej.
- Jeżeli w pierwszym terminie na posiedzeniu danego organu władzy nie uczestniczy co najmniej połowa liczby członków, wówczas w drugim terminie posiedzenia uchwały mogą być podjęte większością głosów oddanych przez członków obecnych. Drugi termin powinien być podany w zawiadomieniu o posiedzeniu i nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie co najmniej pół godziny po pierwszym terminie.
- Postanowienia ust. 2 nie stosuje się do uchwał dotyczących zmiany Statutu i rozwiązania Stowarzyszenia.
- Po upływie kadencji członkowie władz Stowarzyszenia działają do dnia wyboru nowych władz.
Rozdział 5. Walne zebranie Członków Stowarzyszenia
§ 16
- Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia (zwane też „Walnym Zebraniem”)odbywa się z udziałem członków. Za członków będących osobami prawnymi udział biorą osoby fizyczne reprezentujące tych członków zgodnie z KRS.
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- W Walnym Zebraniu z głosem stanowiącym biorą udział członkowie Stowarzyszenia.
- W Walnym Zebraniu głosem doradczym mogą brać udział zaproszeni goście
§ 17
- Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd co najmniej raz do roku.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji Rewizyjnej, bądź na podstawie pisemnego wniosku co najmniej połowy członków z ostatniego Walnego Zebrania.
- Zarząd Krajowy zawiadamia o terminie i porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zebrania co najmniej 15 dni przed jego odbyciem, a Nadzwyczajne Walne Zebranie winno być wyznaczone w terminie 20 dni od złożenia wniosku. Członkowie Stowarzyszenia muszą otrzymać zawiadomienie o dniu, godzinie i miejscu posiedzenia wraz z proponowanym porządkiem obrad. W zawiadomieniu można przewidzieć możliwość zwołania Walnego Zebrania w tym samym dniu w drugim terminie.
- Walne Zebranie jest ważne pomimo braku formalnego zwołania, jeżeli wezmą w nim udział wszyscy członkowie Stowarzyszenia – w/g stanu na dzień zwołania – a żaden z obecnych nie zgłosi sprzeciwu co do trybu zwołania i porządku obrad.
- Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów, o ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej.
§ 18
- Do kompetencji Zwyczajnego Walnego Zebrania należy:
- Uchwalenie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie i zatwierdzenie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Rozpatrywanie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu.
- Wybór członków Zarządu i członków Komisji Rewizyjnej.
- Zatwierdzanie bilansu i innych sprawozdań finansowych.
- Zatwierdzanie regulaminów Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- Uchwalanie kodeksu etyki zawodowej,
- Uchwalanie zmian w Statucie.
- Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
- Rozstrzyganie odwołań od decyzji Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Porządek Nadzwyczajnego Walnego Zebrania spośród spraw określonych w ust. 1 ustala organ lub osoby uprawnione do żądania zwołania takiego zebrania.
Rozdział 6. Zarząd
§ 19
- Zarząd składa się z 3 do 5 członków wybranych przez Walne Zebranie w głosowaniu jawnym.
- Zarząd wybiera ze swego grona wybiera Prezesa, Skarbnika i Sekretarza w głosowaniu tajnym na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
- Zarząd jest powoływany na okres 2 lat.
- W przypadku ustania członkostwa Zarząd ma prawo uzupełnienia swojego składu w drodze głosowanie tajnego. W trybie kooptacji Zarząd może zmienić nie więcej niż jedną osobę spośród członków Stowarzyszenia.
- Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.
- Do składania oświadczeń woli, w tym do zaciągania zobowiązań finansowych w imieniu Stowarzyszenia uprawnieni są jednoosobowo Prezes lub dwóch członków Zarządu łącznie.
§ 20
Do kompetencji Zarządu należy:
- Reprezentowanie Stowarzyszenia i działanie w jego imieniu.
- Kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z postanowieniami Statutu oraz uchwałami i zaleceniami Walnego Zebrania.
- Uchwalanie planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu.
- Zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia.
- Podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku Stowarzyszenia.
- Ustalanie godła i pieczęci Stowarzyszenia, rodzaju i wzoru odznak członkowskich oraz logo Stowarzyszenia.
- Ustalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich.
- Nadawanie członkostwa Stowarzyszenia oraz podejmowania uchwał w sprawie skreślenia z listy i wykluczenia ze Stowarzyszenia.
- Powoływanie i rozwiązywanie komitetów problemowych.
- Uchwalanie regulaminu działalności Biura Stowarzyszenia oraz innych regulaminów wewnętrznych przewidzianych niniejszym Statutem.
- Podejmowanie uchwał w sprawie członkostwa w stowarzyszeniach krajowych i zagranicznych.
- Zwoływanie Walnego Zebrania.
§ 21
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa lub Sekretarza i powinny odbywać się nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Członkowie Zarządu powinni otrzymać co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia zawiadomienie o posiedzeniu wraz z proponowanym porządkiem obrad.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy Zarządu o ile Statut nie stanowi inaczej.
Rozdział 7. Komisja rewizyjna
§ 22
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób, które wybierają ze swojego grona przewodniczącego i zastępcę.
- W przypadku ustania członkostwa Komisja Rewizyjna ma prawo uzupełnienia swojego składu na drodze tajnego głosowania.
- W trybie kooptacji można zmienić jedną osobę spośród członków Stowarzyszenia.
- Uchwały komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, o ile Statut nie stanowi inaczej.
- Komisja Rewizyjna powołana jest na czas nieoznaczony.
§ 23
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia,
- składanie Walnemu Zebraniu sprawozdań i zgłaszanie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- przedstawienie Zarządowi protokołów pokontrolnych wraz z wnioskami,
- prowadzenie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,
- składanie wniosku o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
- rozpatrywanie odwołań w/s wykluczenia członków Zarządu.
§ 24
Szczegółowy zakres działalności Komisji Rewizyjnej określa regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie.
Rozdział 8. Majątek i fundusze
§ 25
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i środki pieniężne.
§ 26
Na fundusz Stowarzyszenia składają się:
- wpływy uzyskiwane z wpisowego i składek członkowskich
- dochody z nieruchomości i ruchomości będących w posiadaniu Stowarzyszenia
- dotacje, subwencje, darowizny i zapisy,
- wpływy z działalności gospodarczej Stowarzyszenia, prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów.
§ 27
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, przeznaczając dochód z niej uzyskany jedynie na realizację celów statutowych.
- Przedmiotem działalności gospodarczej może być:
- Działalność wydawnicza;
- Reprodukcja zapisanych nośników informacji,
- Sprzedaż detaliczna książek, gazet i artykułów piśmiennych,
- Przetwarzanie danych,
- Działalność związana z bazami danych,
- Badanie rynku i opinii publicznej,
- Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
- Działalność w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego, technologicznego,
- Działalność związana z organizacją targów i wystaw,
- Pozostała działalność komercyjna, gdzie indziej nie sklasyfikowana,
- Działalność pomocnicza na rzecz administracji publicznej,
- Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane.
- Stowarzyszenie może tworzyć spółki i przystępować do już istniejących.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą bezpośrednio lub za pośrednictwem wyodrębnionych zakładów.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Stowarzyszenia, a także zasady prowadzenia działalności gospodarczej określa Zarząd w formie regulaminu.
Rozdział 9. Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 28
Zmiany Statutu, jak również rozwiązanie się Stowarzyszenia mogą nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania, powziętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Stowarzyszenia.
§ 29
Uchwała o rozwiązaniu się Stowarzyszenia powinna określić sposób likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony jego majątek.